جنگ رسانه‌ای؛ رکن چهارم دموکراسی!
شناسهٔ خبر: NTkzNg

شنبه - ۲۴ / مرداد / ۱۳۹۴

بررسی عملیات رسانه‌ای غرب علیه جمهوری اسلامی ایران؛

جنگ رسانه‌ای؛ رکن چهارم دموکراسی!

جنگ رسانه ای کارکرد های مختلف منفی و مثبت دارد که از آن در جهت تحقق جامعه مدنی بعنوان رکن چهارم دمکراسی نام می برند.

 

به گزارش نگاه آزاد، دیدگاه ها در خصوص کارکرد رسانه ها متفاوت است. برخی از این دیدگاه ها مبتنی بر نگرش مثبت هستند و برخی دیگر معتقدند که رسانه ها کارکرد منفی دارند.

کارکردهای منفی رسانه ها :

۱- ایجاد هیجانات کاذب در جامعه و هدایت آن برخلاف مصالح جامعه.

۲- ایجاد نیازهای کاذب و تحمیل هزینه های مادی و معنوی به جامعه .

۳- القاء خواستهای جناحی بعنوان خواست ملی (کارکرد گروهی) .

۴- دامن زدن به اختلافات گروههای سیاسی و تحمیل هزینه آن به جامعه .

۵- مشغول کردن مردم به دعواهای گروهی و جلوگیری از رشد آگاهی های سیاسی عمومی .

۶- ایجاد تنش بین دولت و مردم .

۷- سوء استفاده از آزادی که منجر به محدود شدن آزادی از طرف حکومت می شود .

۸- همراهی با بیگانگان و ترجیح دادن منافع آنان به منافع ملی

۹- خدشه دار کردن امنیت روانی جامعه

۱۰- ایجاد جو مسموم در جامعه با ترویج تهمت ، افترا و انگ زدن

کارگزاران جنگ رسانه ای

فرماند هان جنگ رسانه ای، استراتژیست های عملیات روانی و متخصصان تبلیغاتی و کارگزاران رسانه ای بین المللی می باشند. اما سربازان این جنگ در ظاهر، نویسندگان، خبرنگاران، مفسران، تصویربرداران، تولیدکنندگان خبری و مطبوعاتی، کارگردانان، تهیه کنندگان و عکاسان رسانه ها هستند.

سلاح و تجهیزات این سربازان نیز رادیو، تلویزیون، اینترنت، ماهواره، خبرگزاری ها، دوربین ها، کاغذ و قلم و دستگاه های چاپ و نشر و… می باشد. واقعیت آنست که در پشت صحنه عملیات رسانه ای، سیاست رسانه ای قدرت ها و نظام سلطه به مثابه راهبرد این حرکت قرار گرفته است که به صورت رسمی و سازمان یافته اما پنهان با اختصاص بودجه ای سری توسط سازمان های اطلاعاتی و امنیتی و سرویس های جاسوسی و تشکیلات ویژه نظامی هدایت می شود.

بخش دیگری از متولیان و رهبران رسانه ها صاحبان پول و سرمایه ها هستند، آنان به منظور افزایش سرمایه های بی حد و حصر خود جنگ رسانه ای به راه می اندازند و ملت ها را برای مصرف کالای خود و یا گرایش به سوی خود راهبری می نمایند.

ویژگی های جنگ رسانه ای

جنگ رسانه ای مقوله ای است که همکاری هماهنگ و نزدیک بخش های نظامی، سیاسی، اطلاعاتی، امنیتی، رسانه ای و عملیات روانی و تبلیغی یک کشور را می طلبد.

طراحان جنگ رسانه ای نه لزوماً ژنرال های پادگان نشین، بلکه ممکن است پروفسور های دانشگاه ها و پارلمان های رسانه ای در دانشگاه های معتبر هر کشوری باشند. متقاعدساختن یک نفر به پیوستن به خودی بسیار ارزان تر از کشتن او تمام می شود. کلمات بسیار کم هزینه تر از گلوله های تفنگ هستند.

در جنگ پست مدرن، گفتمان حیاتی ترین حوزه و سلاح محسوب می شود سلاحی که باید آن را از آزادی متنوعی که درباره منافع وجود دارد ساخت یا در واقع جعل رسانه ها دارای تاثیری قدرتمند و نامعلوم بر افکارعمومی هستند و این مسئله می تواند اثر مثبت یا منفی بر عملیات ها داشته باشد.

تاکتیکهای جنگ رسانه ای

۱- تاکتیک حذف : بخشی از اطلاعات حذف شده و اطلاعات ناقص به مخاطب ارائه می شود .

۲- بزرگ نمایی(کلی بافی) : جزئیات اطلاعات حذف شده و به کلیات اهمیت داده شده بزرگنمایی می شود .

۳- کوچک نمایی : موفقیت ها و توانمندیهای طرف مقابل (گروه هدف) کوچک و کم اهمیت شمرده می شود.

۴- زمانبندی : اطلاعات و اخبار با تاخیر به مخاطب ارائه می شود .

۵- تاکتیک قطره چکانی : برای آنکه مخاطب به اطلاعات صحیح و کامل دسترسی نداشته باشد اطلاعات بصورت پراکنده ارائه می شود .

۶- تاکتیک تبخیر : پخش شایعه برای سردرگم کردن مخاطب زمانیکه مخاطب نسبت به موضوعی اطلاعاتی ندارد و یا اطلاعاتش کم است .

۷- تاکتیک دروغ بزرگ : ارائه اطلاعات غیرواقعی خیلی بزرگ برای سرپوش گذاشتن بر ضعف خودی .

۸- تاکتیک وارونه : اطلاعات واقعی وارونه جلوه داده می شود .

۹- تاکتیک ترور: در این شیوه با تهمت و چهره مسئولین در میان مردم تخریب می شود .

ملزومات و ابزار های جنگ رسانه ای

رسانه های جمعی در معنای وسیع شامل تمامی وسایل ارتباطی است که در سطحی گسترده به انتشار اطلاعات، اخبار، عقاید، نظرات، آموزش، عملیات روانی، تبلیغات، توجیه، جهت دهی، ارشاد، انحراف و… می پردازند.

آنچه مسلم است جنگ رسانه ای غیر از ابزار های فنی و هنری، به ملزومات مختلفی از جمله آگاهی، آموزش، علم و تخصص نیز نیاز دارد. حامی، پشتیبان و سرمایه از دیگر نیاز های جنگ رسانه ای است.

ابزار های رسانه ای تنوع فراوانی دارند و که در گروه های مختلف همچون دیداری، شنیداری، نوشتاری، ارتباطی، الکترونیکی، دسته بندی می شوند.

ابزار های دیداری و شنیداری شامل گروه های ماهواره ای، سینما، تلویزیون، هنر های نمایشی و تجسمی، خبرگزاری ها، بازی های رایانه ای، فرستنده های پرتابل؛

ابزار های شنیداری شامل رادیو با موج های کوتاه، بلند، موسیقی، آهنگ؛

ابزار های نوشتاری شامل کتب، نشریات، روزنامه ها، شب نامه، اعلامیه، اوراق تبلیغی، ابزار های ارتباطی، شامل تلفن، بی سیم، فکس، تلکس، تلگراف و ابزار های الکترونیکی شامل اینترنت، تلفن همراه و…. هر یک از این وسایل و ابزار با کاربرد های مختلف، وظیفه اساسی انتقال پیام از مبدا پیام به گیرنده پیام (مخاطب) را برعهده دارند.

نتیجه گیری

جنگ رسانه ای کارکرد های مختلف منفی و مثبت دارد که از آن در جهت تحقق جامعه مدنی بعنوان رکن چهارم دمکراسی نام می برند. بهره گیری نظام سلطه و در رأس آن امریکا از رسانه ها در جهت تسلط بر ملت ها نمونه های فراوانی دارد که می توان بر راه اندازی جنگ رسانه ای در ویتنام، گرانادا، بالکان، کارائیب، افغانستان، جنگ اول و دوم خلیج فارس و… اشاره نمود و از حجم وسیع اقدامات رسانه ای در جنگ اخیر به عنوان استراتژی نظام سلطه در به کارگیری روش ها، تکنیک ها و ابزار های نوین یاد نمود.

از این رو مسئولان و دست اندرکاران رسانه ای در جمهوری اسلامی مسئولیت دارند در مقابل سیل عظیم هجوم رسانه ای و عملیات روانی دشمن تمهیدات و تدابیر مناسبی اتخاذ کنند و ضمن مقابله و خنثی سازی اقدامات رسانه ای دشمن نسبت به مقابله و هجوم به ارکان و اراده رسانه ای آنان اقدامات شایسته ای را به اجرا گذارند.

 

انتهای متن/*

برچسب ها:
به اشتراک بگذارید:
Top
کیمیا سامانه